Peruuttamisoikeudesta ja palauttamisesta annettavat tiedot verkkokaupassa
Kun kuluttajalla on peruuttamisoikeus, kerro
✔️ peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja tieto siitä, miten kuluttaja voi tehdä peruuttamisen.
✔️ tieto tilanteista, joissa peruuttamisoikeuden voi menettää.
✔️ tieto siitä, jos kuluttaja vastaa tavaroiden palauttamiskustannuksista. Lisäksi tieto palauttamiskustannusten määrästä, elleivät tavarat ole luonteensa vuoksi palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse.
✔️ ohje peruuttamisilmoituksen tekemisestä ja anna peruuttamislomake.
✔️ Lisäksi, kun kyseessä muu kuin digitaalisen sisällön toimittamista koskeva palvelu, kerro tieto korvausvelvollisuudesta, jos kuluttaja peruuttaa palvelun, jonka suorittaminen on aloitettu kuluttajan pyynnöstä.
Kun kuluttajalla ei ole peruuttamisoikeutta, kerro tieto peruuttamisoikeuden puuttumisesta.
📝Seuraavassa diaesityksessä esitellään peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot ja määräajat. Pääset eteenpäin esityksessä alhaalla olevan sinisen palkin avulla.
Peruuttamisoikeuden puuttuminen tai peruuttamisoikeuden menettäminen
Et voi rajoittaa rajoittaa kuluttajan peruuttamisoikeutta muuten kuin kuluttajansuojalaissa mainituilla perusteilla. Esimerkiksi sopimusehdoilla ei voi rajata peruuttamisoikeutta siitä syystä, että tuote on alennusmyynnissä tai II-laatua.
Kerro kuluttajalle,
✔️ jos hänellä ei ole peruuttamisoikeutta lainkaan tai
✔️ jos hän voi menettää peruuttamisoikeuden tietyissä tilanteissa. Esimerkiksi myytäessä kuluttajalle sinetöityä tietokoneohjelmaa kuluttajalle pitää kertoa, että sinetin avaaminen johtaa peruuttamisoikeuden menettämiseen.