1. Tuotenäkymässä kuluttajalle annettavat tiedot
Verkkokaupan tuotekohtaisilla sivulla kuluttajalle on annettava tiedot
✔️tuotteen hinnasta, pääominaisuuksista sekä pitkäkestoisen sopimuksen kestosta ja päättämisestä
✔️takuusta (jos sellainen on)
✔️ luoton mainonnassa annettavat vakiotiedot (jos mainostat tuotteen maksamiseksi luottoa).
❗ Verkkokaupan on sijoitettava tiedot tuotekuvan läheisyyteen tai niin, että kuluttaja huomaa ne etsimättä.
2. Tilausnäkymässä annettavat tiedot kuluttajalle
📝 Tilausnäkymässä kuluttajalle on annettava seuraavat diaesityksessä mainitut tiedot. Pääset eteenpäin dioissa esityksen alareunassa olevan sinisen palkin avulla.
Sopimusehtoihin kannattaa sisällyttää ennakkotiedot
✔️ yrityksestä ja asiakaspalvelusta
✔️ toimitusajoista ja toimituksesta
✔️ maksutavoista
✔️ tavaroita sekä digitaalisia sisältöjä ja palveluja koskevasta virhevastuusta ja takuusta
✔️ peruuttamisoikeudesta ja palauttamisesta
✔️ sopimusten irtisanomisesta
✔️ mahdollisista vakuuksista.
💡 Liitä sopimusehdot esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
1. Tilauspolulla on selkeä linkki sopimusehtoihin ja ruutu, joka kuluttajan täytyy rastittaa, ennen kuin hän pääsee etenemään tilauksen seuraavaan vaiheeseen.
2. Kuluttaja ei pääse tekemään tilausta ennen kuin hän on avannut sopimusehdot.
Maksuvelvollisuuden hyväksyminen
Tilausprosessin lopussa on varmistettava, että kuluttaja hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Jos tilauksen tekeminen edellyttää painikkeen tai vastaavan toiminnon käyttöä, toiminto on merkittävä sanoilla ”tilaukseen sisältyy maksuvelvollisuus” tai muulla vastaavalla ilmauksella.
Kyseessä voi olla esimerkiksi välittömästi tilauspainikkeen yhteydessä oleva näkymä, josta ilmenee selkeästi ja yksiselitteisesti tilattava tuote ja kaikki tilauksesta aiheutuvat kustannukset.
3. Tilausvahvistuksessa annettavat tiedot
Kuluttajalla on oikeus saada tilauksesta vahvistus. Yrityksen vastuulla on tarvittaessa näyttää, että vahvistus on toimitettu kuluttajalle. Vahvistus on toimitettava kuluttajalle kohtuullisessa ajassa sopimuksen tekemisestä viimeistään tavaroiden luovutusajankohtana ennen kuin palvelun suorittaminen aloitetaan.
Vahvistuksessa on annettava samat tiedot kuin kuluttajalle on annettava ennen ostopäätöstä. Vahvistus on toimitettava kuluttajalle pysyvällä tavalla niin, ettei tietoja voida jälkikäteen muuttaa, esimerkiksi sähköpostiosoitteeseen tai paperilla.
Jos tiedot on toimitettu kuluttajalle jo aiemmin pysyvällä tavalla, tietoja ei tarvitse toimittaa vahvistusvaiheessa uudelleen. Tällöin kuluttajalla on kuitenkin oikeus saada vahvistus sopimuksen tekemisestä.
Tilausvahvistuksessa on annettava tiedot
✔️ tuotteen hinnasta, pääominaisuuksista sekä sopimuksen kestosta ja päättämisestä
👨🏫 yrityksestä ja asiakaspalvelusta
✔️ peruuttamisoikeudesta ja palauttamisesta
⌚ toimitusajoista ja toimituksesta
✔️ tavaroita sekä digitaalisia sisältöjä ja palveluita koskevasta virhevastuusta
✔️ takuusta (jos sellainen on)
💳 maksutavoista
✔️ vakuuksista.
Jos digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti
aloitetaan ennen peruuttamisajan päättymistä, vahvistuksen tulee sisältää myös
kuluttajan ennakkosuostumus ja hyväksyntä peruuttamisoikeuden
menettämisestä.
❗ Jos kuluttaja tekee tilauksen yhteydessä luottosopimuksen, sopimus on tehtävä kirjallisesti ja annettava se kuluttajalle pysyvällä tavalla.