Tausta-aineistot
-
Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
Kuluttaja-asiamiehen linjausten tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten käytäntöön soveltamisesta. Alla olevan listan linkeistä saat lisätietoa eri aiheista.
Verkkokauppa ja muu etämyynti
Maksaminen verkkokaupassa
Kuluttajaluottojen tarjoaminen
Maksaminen ja laskutus
Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä
Sopimusehtojen laatiminen
Sopimusehtojen muutokset
Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa
Tavaroiden ja palveluiden hinnan ilmoittaminenLainsäädäntö
Etämyyntiin sovelletaan kuluttajansuojalain 6 luvun säännöksiä sekä oikeusministeriön asetusta peruuttamislomakkeesta ja peruuttamisohjeista (110/2014). Säännökset ovat pakottavia kuluttajan hyväksi. Näin ollen elinkeinonharjoittaja ei voi laatia omia, kuluttajan asemaa huonontavia ehtoja. Kuluttajan asemaa parantavia toimintatapoja voi sen sijaan käyttää.
Lisäksi on otettava huomioon:
✔️ kuluttajansuojalain 2 luvun markkinointisäännökset ja 5 ja 5 a luvun viivästystä ja virhettä koskevat säännökset
✔️ kuluttajansuojalain 6 a luvun säännökset rahoituspalvelujen ja rahoitusvälineiden etämyynnistä
✔️ valtioneuvoston asetus kulutushyödykkeen hinnan ilmoittamisesta markkinoinnissa
✔️ Laki sähköisen viestinnän palveluista (sähköinen suoramarkkinointi 24:200)
✔️ Laki sähköisen viestinnän palveluista (tiedonantovelvoitteet 22 luku)
✔️ Laki palvelujen tarjoamisesta (tiedonantovelvoitteet 2:7, 2:8)
✔️ Laki holhoustoimesta (vajaavaltaisen asema 4:23–26