Kuluttajalla on oikeus saada tilauksesta vahvistus. Yrityksen vastuulla on tarvittaessa näyttää, että vahvistus on toimitettu kuluttajalle. Vahvistus on toimitettava kuluttajalle kohtuullisessa ajassa sopimuksen tekemisestä viimeistään tavaroiden luovutusajankohtana ennen kuin palvelun suorittaminen aloitetaan.
Vahvistuksessa on annettava samat tiedot kuin kuluttajalle on annettava ennen ostopäätöstä. Vahvistus on toimitettava kuluttajalle pysyvällä tavalla niin, ettei tietoja voida jälkikäteen muuttaa, esimerkiksi sähköpostiosoitteeseen tai paperilla.
Jos tiedot on toimitettu kuluttajalle jo aiemmin pysyvällä tavalla, tietoja ei tarvitse toimittaa vahvistusvaiheessa uudelleen. Tällöin kuluttajalla on kuitenkin oikeus saada vahvistus sopimuksen tekemisestä.
Tilausvahvistuksessa on annettava tiedot:
✔️ Tuotteen hinnasta, pääominaisuuksista sekä sopimuksen kestosta ja päättämisestä
👨🏫 yrityksestä ja asiakaspalvelusta
✔️ peruuttamisoikeudesta ja palauttamisesta
⌚ toimitusajoista ja toimituksesta
✔️ tavaroita sekä digitaalisia sisältöjä ja palveluita koskevasta virhevastuusta
✔️ takuusta, jos sellainen on
💳 maksutavoista
✔️ vakuuksista
Jos digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti aloitetaan ennen peruuttamisajan päättymistä, vahvistuksen tulee sisältää myös kuluttajan ennakkosuostumus ja hyväksyntä peruuttamisoikeuden menettämisestä.
❗ Jos kuluttaja tekee tilauksen yhteydessä luottosopimuksen, sopimus on tehtävä kirjallisesti ja annettava se kuluttajalle pysyvällä tavalla.