Kuka on tiedon tuottaja tai tekijä?
Tiedonhakutehtävissä
oppijat löytävät tietoa monista lähteistä. Myös opetusmateriaaleja tarjoavat
useat eri toimijat.
1. Valtio tai kunnat sisällöntuottajina
Valtio ja kunnat tarjoavat suurimman osan julkisista palveluista, minkä
yhteydessä ne tuottavat paljon tietoa kuluttajille. Viranomaisten viestintää
ohjaa muun muassa laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta.
Viranomaisilla on velvollisuus edistää toimintansa avoimuutta, tuottaa ja
jakaa tietoa, jotta kansalaiset ja muut sidosryhmät voivat muodostaa
totuudenmukaisen kuvan viranomaisen toiminnasta, vaikuttaa valmisteilla
oleviin asioihin sekä valvoa etujaan ja oikeuksiaan.
Viranomaisten on tarvittaessa laadittava muun muassa oppaita, tilastoja ja muita julkaisuja sekä tietoaineistoja palveluistaan ja ratkaisukäytännöstään.
Tietoa tuottavat virkamiehet toimivat virkavastuulla. Jos hän laiminlyö tai toimii vastoin virkavelvollisuuksiaan, hän voi joutua teostaan rikosoikeudelliseen vastuuseen. Virkamies ei saa käyttää valtaansa väärin. Hän ei myöskään saa ottaa vastaan esimerkiksi taloudellisia etuja, jotka voisivat vaikuttaa hänen riippumattomuuteensa viranhoidossa.
2. Järjestöt sisällön tuottajina
Järjestöt ovat organisaatioita, jotka ovat keskittyneet tiettyjen ryhmien
edun tai asian ajamiseen. Ne keskittyvät usein järjestön omien jäsenten asian
ajamiseen, mutta tavoitteena voi olla myös laajempi yhteiskunnallinen
hyöty.
Järjestöt ovat yhteiskunnallisia vaikuttajia ja edunvalvojia. Suomessa
toimii tuhansia erilaisia järjestöjä, joita ovat esimerkiksi
hyväntekeväisyysjärjestöt, ympäristöjärjestöt ja sosiaali- ja terveysalan
järjestöt. Erilaisia järjestöjä yhdistää se, että ne ovat ihmisten
yhteenliittymiä, jotka toimivat jonkin asian hyväksi.
Järjestöt voidaan jaotella sen mukaan, mitä tarkoitusta ne palvelevat. Ne
voivat ajaa esimerkiksi työnantajien, työntekijöiden tai ammatillisten,
tieteellisten, uskonnollisten, poliittisten, kulttuuristen tai urheiluun
liittyvien yhteisöjen etua.
Elinkeinoelämä- ja työnantajajärjestöjen toiminnalla edistetään niiden
jäsenten etuja ja ammatillisia asioita. Jäseniä ovat eri toimialojen yritykset
tai organisaatiot. Toimintaan kuuluu tietyn toimialan yritysten tai muiden
toimijoiden toimintaedellytysten, toimintaympäristön ja liiketoiminnan
edistäminen ja kehittäminen.
Järjestöt ovat usein myös tiedontuottajia, ja ne harjoittavat aktiivisesti
tiedottamista, mielipidevaikuttamista tai neuvontaa.
Niiden viestintä koostuu
muun muassa verkkosivuista, mediakampanjoista ja jäsenlehdistä sekä
tiedotteista jäsenille, medialle ja poliittisille päättäjille. Järjestöt
tuottavat materiaaleja myös opetukseen ja järjestävät kouluyhteistyötä.
Järjestöt saavat rahoitusta esimerkiksi avustuksina kunnilta ja valtiolta
tai EU:n ohjelmista tai palvelu- ja jäsenmaksuista.
3. Yritykset sisällön tuottajina
Yritykset toimivat voittoa
tavoitellen. Yritykset tuottavat paljon tietoa, joka tähtää myynnin
edistämiseen ja jota yritykset käyttävät viestinnässään.
Kaupallista viestintää toteutetaan eri muodoissa, se koostuu muun muassa
tavaroiden ja palveluiden esittelystä ja käytön opastuksesta. Näistä
perinteisiä ovat yrityksen brändisivustot, tuote-esittelyt ja ruokaohjeet.
Kaupalliset viestit on voitava tunnistaa mainokseksi vaivatta, esitystavasta
ja mainosvälineestä riippumatta. Mainonnan tunnistettavuuden vaatimus koskee
kaikkia kanavia ja muotoja, myös sosiaalista mediaa.
Kaupallisen ja ei-kaupallisen viestinnän raja on nykyään entistä vaikeampi
hahmottaa. Markkinoinnissaan yritykset hyödyntävät esimerkiksi sosiaalisen
median vaikuttajia, jotka korvausta vastaan esittelevät yrityksen tuotteita.
Nämä postaukset näyttävät usein vertaisneuvoilta ja kokemusasiantuntijuudelta
ja aktiivisen kansalaisen kuluttajatiedolta ja vaikuttamiselta.
Ne ovat osa yritysten markkinointia ja sitä kutsutaan myös kaupalliseksi
yhteistyöksi, josta tulee somevaikuttajan kertoa postauksen yhteydessä.
Tunnistaminen voi olla vaikeaa, koska kaikissa tapauksissa somevaikuttajien
tuotteista kertoma ei ole yritysten kanssa sovittua, vaan voi perustua aidosti
vaikuttajan omiin kokemuksiin.