Päätän jatkosta
Tehtävä 1: Älypuhelinpulma
Tavoite: Tässä tehtävässä jaat oppilaat ryhmiin pohtimaan vanhaksi menneen puhelimen jatkokäsittelyä.
OPS: YH S1 / KO S2, S3, ⌚ 35 minuuttia, 😊😊 paritehtävä📝 Oppilaat jaetaan kolmeen ryhmään tai vaihtoehtoisesti tehtävän voi tehdä myös yksin. Kukin ryhmä tai oppilas valitsee pohdittavakseen yhden aiheen, joka liittyy tuotteen tai palvelun jatkokäsittelyyn. Tämä vaihe sisältää esimerkiksi pohdinnan tuotteen tai palvelun uudelleenhankinnasta, käytön lopettamisesta ja sen hävittämisestä. Tähän ostopolun askeleeseen liittyy kuluttajan roolista siirtyminen kansalaisen rooliin, eli myös tuotteen asianmukainen kierrätys.
📝 Esimerkkitapaus
3 vuotta vanhan älypuhelimeni akku tyhjentyy tunnissa.
Mitä minun tulee tehdä:
- laitteelle?
- puhelimeen liittyville sopimuksille, liittymälle, sovelluksille?
- entä uusi puhelin, merkkiuskollisuus ja yhteensopivuus vanhojen laitteiden kanssa?
Tapauksesta voidaan nostaa esille muun muassa:
- Onko 3 vuotta lyhyt vai pitkä ikä kännykälle?
- Onko puhelinta käsitelty käyttöohjeiden mukaisesti – puhelimen ikä pidentyy, kun noudatetaan huolto- ja käyttöohjeita. Myös takuuasioissa keskeistä on käyttöohjeiden noudattaminen.
- Kannattaako akun korjaus vai uuden puhelimen osto? Huolto on osa tuotetta ja asiakaspalvelua.
- Elektroniikkajäte?
- Mahdolliset tietosuojaongelmat puhelimen hävittämisen yhteydessä (vaikka puhelimeen palautettaisiin tehdasasetukset, voi joku hakkeri päästä tietoihin käsiksi).
Tehtävä 2: Suoratoistopalvelut
Tavoite: Tehtävässä tutustutaan suoratoistopalvelujen maailmaan.
OPS: YH S1 / KO S2, S3, ⌚ 25 minuuttia, 😊😊 paritehtävä, kotitehtävä📝 Tehtävässä otetaan esimerkiksi selvää, kuinka suoratoistopalvelun kuten äänikirjapalvelun tilaamisen voi peruuttaa ja kuinka erilaisiin suoratoistopalveluihin meneviä kuluja voidaan arvioida.
Oppilaat selvittävät esimerkiksi huoltajan kanssa vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia suoratoistopalveluita kotitaloudessanne on käytössä? Ja kuinka monta?
- Kuinka paljon kaikki käytössä olevat suoratoistopalvelut maksavat yhteensä kuukaudessa?
- Miten tilaukset voidaan irtisanoa?
- Löytyykö joukosta käyttämättömiä suoratoistopalveluita, jotka aiheuttavat palveluhävikkiä?
Huomioon otettavia seikkoja:
- Useasti suoratoistopalveluiden irtisanominen on tehty haastavaksi, eikä tilausta voi irtisanoa esimerkiksi suoratoistopalvelun applikaatiossa, vaan kuluttajan on hoksattava irtisanoa tilaus selaimen kautta.
- Pienistäkin kuukausimaksuista kertyy kokonaisuutena yllättävän suuria summia. Rahantaju saattaa helposti hämärtyä, kun eri suoratoistopalveluista veloitettavat summat eivät ole konkreettisesti havaittavissa.
- Palveluhävikkiä saattaa syntyä helposti, kun käyttämättömiä palveluita maksetaan huomaamatta useita kuukausia.
Tehtävä 3: Tuotteen uusi elämä kuvissa
Tavoite: Luokassa vietettävän teemapäivän avulla innostat oppilaita kestävään kuluttamiseen. He ideoivat ryhmätoteutuksia tuotteiden uusiokäytöstä, kierrätyksestä ja huoltamisesta.
OPS: YH S1 / AI S1, S2, S3 / KU S2, ⌚ yli 60 minuuttia, 😊/😊😊😊 yksilö- tai ryhmätehtävä📝 Järjestetään teemapäivä, jonka aiheena on keksiä kestävän kuluttamisen tapoja. Tavoitteena on inspiroida oppilaita toteuttamaan konkreettisesti esityksissään tavaroiden uudelleen käyttöä sekä perehtymään syvällisemmin kierrätykseen, huoltamiseen ja korjaamiseen.
Oppilaat jaetaan ryhmiin tai vaihtoehtoisesti tehtävän voi tehdä myös yksin. Jokainen saa käyttöönsä oman älylaitteen. Tarkoituksena on hyödyntää älylaitetta tiedonhankintaan sekä videon tai kuvasarjan toteuttamiseen. Harjoituksessa voidaan hyödyntää myös omia älylaitteita.
- Valitaan tuote tai tuoteryhmä, jota halutaan uusiokäyttää (esimerkiksi vaate, elintarvikepakkaus, asuste).
- Oppilaat ideoivat erilaisia tapoja kierrättää, uusiokäyttää, huoltaa ja korjata tuotetta.
- Oppilaat kirjoittavat käsikirjoituksen videoksi tai kuvasarjaksi.
- Oppilaat kuvaavat videopätkiä tai kuvasarjan, joissa erilaiset käyttötavat tuotteen uusiokäytölle ilmenevät. Kuvasarja voi olla myös sarjakuvan muodossa.
- Tulokset esitetään muulle luokalle ja pohditaan yhdessä kierrätyksen sekä vanhojen esineiden käyttöönoton merkitystä.
- Tuloksista voidaan laatia esimerkiksi kuvakollaasi luokan seinälle.
Tehtävä 4: Yhteenvetoharjoitus ostopolusta
Tavoite: Tässä koko Ostopolun kokoavassa yhteenvetoharjoituksessa oppilaat pääsevät kertaamaan Ostopolun kaikkia askeleita tekemällä suunnitelmia tuoreista tai tulevista hankinnoistaan.
⌚ 40 minuuttia, 😊😊 paritehtävä📝 Oppilaat tekevät suunnitelmia tuoreista tai tulevista hankinnoistaan. Oppilaita pyydetään miettimään, mitä tietoja he tarvitsevat tuotteesta tai palvelusta, miten hankinta etenee ja mitä vaihtoehtoja siinä on. Oppilaat miettivät esimerkiksi seuraavia asioita:
1. Ennen valintaa
- Tarvitsenko tämän tavaran tai palvelun todella?
- Mitä etuja voisi olla, jos tavaran ostamisen sijaan käyttää palvelua, vuokraa tai käyttää?
- Mitä on otettava huomioon, jos hankkii tuotteita tai palveluita muualta kuin yrityksestä?
- Voisinko ostamisen sijasta tehdä itse?
- Tavaroista on saatavissa useimmiten erilaisia vaihtoehtoja. Mikä niistä on laadultaan parasta?
- Mikä haittaa vähiten ympäristöä, kun huomioidaan valmistus, käyttö ja hävitys?
2. Kun omistan ja käytän tavaraa tai palvelua
- Kuinka voin hoitaa ja säilyttää sitä niin, että se kestää mahdollisimman kauan?
- Miten voin lopettaa palvelun sopimuksen?
- Mitä käyttäminen maksaa?
- Miten voin korjata sen, jos se menee rikki?
- Mitä teen, jos tilaamani palvelun sisältö muuttuu?
3. Kun en enää tarvitse tavaraa
- Voinko käyttää sitä jollakin muulla tavalla?
- Voisiko joku muu vielä käyttää sitä?
- Miten tuote kierrätetään turvallisesti?