Teen kauppoja

Kolmannella Ostopolun askeleella käsitellään kaupantekoa. Oppijoita motivoidaan havainnoimaan rahankäyttö- ja maksutilanteita sekä tekemään taloudenhallinnan kannalta kestäviä valintoja. Lisäksi perehdytetään oppijoita erilaisiin kaupankäynnin sopimuksiin ja sopimusten sitovuuteen. Opetuksessa autetaan oppijoita hahmottamaan heidän oikeutensa kaupankäynnissä sekä toimimaan vastuiden velvoittamalla tavalla.
Tehtävä 1: Kauppa on sopimus ostajan ja myyjän välillä
Tavoite: Tehtävän ja videon avulla motivoit oppilaita keskustelemaan sopimusten solmimisesta ja eri sopimusmuodoista sekä niiden pätevyydestä.
OPS: YH S1, S4 / KO S3, ⌚ 20 minuuttia, 😊 / 😊😊 yksilö- tai paritehtävä📝 Oppilaille näytetään nuorten tekemä video sopimuksista. Videon tarkoituksena on motivoida oppilaita pohtimaan sopimuksia sekä ostajan vastuita ja velvollisuuksia. Oppilaille tuodaan myös ilmi, että yksinkertaisimmillaan sopimus syntyy jo kaupan kassalla, kun tuote tai palvelu maksetaan.
Oppilaiden kanssa keskustellaan myös kirjallisen ja suullisen sopimuksen eroista. Suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen, mutta riitatilanteessa sitä voi olla vaikea todentaa. Näin ollen, varsinkin isompien hankintojen kohdalla, sopimus kannattaa tehdä aina kirjallisesti.
📝 Pohditaan videon pohjalta seuraavia kysymyksiä joko yksin tai ryhmissä:
- Mitä tarkoitetaan kuluttajansuojalailla?
- Kenelle kuluttajansuojalaki on tarkoitettu?
- Mitä tarkoitetaan sitovalla sopimuksella?
- Onko ostajan velvollisuutena ottaa selvää esimerkiksi myyjästä, tuotteesta ja maksamisesta?
Tehtävä 2: Verkkokaupassa toimiminen ja maksaminen tutuksi
Tavoite: Tehtävän avulla tutustutaan verkkokaupassa asioimiseen ja maksamiseen.
OPS: YH S1 ja S4, KO S3, ⌚ 20 minuuttia, 😊😊 paritehtävä📝 Opettaja valitsee yhden oppilailleen soveltuvan verkkokaupan ja demonstroi sen käyttöä.
Keskustelun aiheet:
- Mistä tunnistaa luotettavan verkkokaupan?
- Mitä tarkoittaa eväste ja miten se vaikuttaa selailuun ja myöhemmin näkyviin mainoksiin?
- Mitä vertailusivut ovat?
- Mitä tarkoittaa ostajaprofiili?
📝 Miten verkossa maksetaan? Opettaja kysyy kokemuksia älylaitteella maksamisesta, jonka jälkeen katsotaan video Maksutavan valinta verkossa.
Oppilaita pyydetään etsimään kolmesta eri verkkokaupasta jokin heitä kiinnostava tuote. Verkkosivuista otetaan kuvakaappaus, jonka jälkeen oppilaat kirjoittavat itsenäisesti seuraavista aiheista:
- Millaista maksamiseen liittyvää houkuttelua verkkokaupat käyttävät mainonnassaan?
- Millaisia maksutapoja verkkokaupassa tarjottiin?
- Millaisia toimitustapoja käytetään?
Seuraavaksi oppilaat esittelevät tuotoksensa.
📝 Lopuksi valitaan oppilaiden esittelemistä tuotteista yksi tarkemman tutkinnan kohteeksi ja arvioidaan, millaisia tilauksen toimitukseen liittyviä ehtoja verkkokauppaan liittyy? Tutkitaan myös, miten toimitustapa vaikuttaa hintaan ja lasketaan yhdessä ostoksen kokonaissumma toimitusmaksuineen.
Tehtävä 3: Mitä sopimuksella sovitaan?
Tavoite: Tehtävän ja videon avulla motivoit oppilaita keskustelemaan sopimusten solmimisesta ja eri sopimusmuodoista sekä niiden pätevyydestä.
OPS: YH S1, S4 / KO S3, ⌚ 20 minuuttia, 😊😊 paritehtävä📝 Oppilaat katsovat ensin videon: Mitä sopimuksella sovitaan?
📝 Opettaja tuo esimerkkejä sopimuksista erilaisiin tuotteisiin tai palveluihin liittyen nähtäväksi oppilaille. Sopimukset voivat olla paperisia tai digitaalisessa muodossa. Tutkikaa sopimuksia ja selvittäkää:
- Ovatko sopimukset aina joko paperisia vai voivatko ne olla myös digitaalisia?
- Millaisia ehtoja sopimuksiin liittyy?
- Millaisia sopimustyyppejä löydät?
- Kuinka kauan sopimus on voimassa?
- Kuinka sopimuksen voi irtisanoa?