Ostopolun tehtäväpankki opettajalle
Aiheen kuvaus
-
Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
Ostopolun toisella askeleella pohditaan, mitä tapahtuu ennen varsinaista kauppaa. Oppijaa autetaan ymmärtämään hänen oikeudellinen asemansa erilaisten myyntikanavien käyttäjänä sekä harjoitellaan mainonnanlukutaitoa. Tavoitteena on huomata, että kaupallista sisältöä on netissä valtavasti ja toisinaan se on vaikeasti tunnistettavissa.-
Tehtävä 1: Viekkaat viestit
Tavoite: Tehtävän avulla kannustat oppilaita tutkimaan heidän seuraamiansa sometilejä ja keskustelemaan niiden sisältämästä kaupallisesta viestinnästä.
OPS: YH S1, S4 / KO S3 / AI S2, ⌚ 30 minuuttia, 😊😊😊 ryhmätehtävä📝 Viekkaat viestit -harjoituksessa nuoret tutkivat, mitkä heidän suosimistaan some-kanavista sisältävät kaupallista viestintää. Netti on pullollaan vaikeasti tunnistettavaa kaupallista sisältöä ja joskus on vaikeaa huomata, missä kaikkialla kaupallinen sisältö voi tulla meitä vastaan. Ensin mietitään asiaa yhdessä nuorten kanssa ja sen jälkeen tehdään seuraava harjoitus.
Harjoituksessa keskustellaan nuorten seuraamista tileistä (blogeista, YouTube-kanavista, Instagramista, jne.) ja tarkastellaan yhdessä, millaista sisältöä niissä on. Seuraavaksi otetaan älylaitteet esille ja tutkitaan, sisältävätkö tilit kaupallista mainontaa. Missä muualla kaupalliset viestit tulevat vastaan – usein myös tahtomattamme? Harjoituksen purkuun voi käyttää esimerkiksi seuraavia apukysymyksiä:
- Miltä tuntuu olla kaupallisten viestien kohteena?
- Mitä hyvää tai pahaa siinä on?
- Ovatko ad blockerit eli mainonnan esto-ohjelmat tuttuja?
- Milloin saatan itse toimia kaupallisten viestien välittäjänä? Esimerkiksi tägätessäni kuvaani tuotemerkkejä tai yritysten nimiä.
-
Tehtävä 2: Tunnista mainonta
Tavoite: Tehtävässä oppilaat etsivät kaupallista sisältöä verkosta. Johdattelet heitä keskustelemaan mainonnan tunnistettavuudesta käytännön esimerkkien avulla.
OPS: YH S1, S4 / KO S3, ⌚ 20 minuuttia, 😊 yksilötehtävä📝 Mainoksen on oltava tunnistettavissa vaivatta mainokseksi esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta. Oppilaita pyydetään etsimään verkosta mainoksia, blogeja, vertailusivustoja ja muita kaupallisia sisältöjä, joiden tarkoituksena on myydä tuotteita, palveluita tai sisältöä.
Seuraavaksi keskustellaan esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:
- Mikä taho on kaupallisten viestien lähettäjä?
- Millaiset mainokset on helppo tunnistaa mainoksiksi, millaiset ei?
📝 Testatkaa vielä lopuksi oppilaiden valmius tunnistaa mainontaa: Tunnista mainonta -visassa oppilaat pääsevät kartoittamaan omaa valmiuttaan siinä, miten hyvin tunnistaa mainontaa, mikä on mainontaa ja millaiseen tarjoukseen kannattaa tarttua.
-
Tehtävä 3: Mainonnan keskellä
Tavoite: Innosta oppilaita markkinoinnin tunnistamiseen ja kuluttajan roolin pohtimiseen.
OPS: YH S1, S4 / KO S3, ⌚ 45 minuuttia, 😊 / 😊😊😊 yksilö- tai ryhmätehtävä📝 Oppilaita johdatellaan tehtävän aiheeseen kertomalla, että markkinoinnissa yritykset kohdentavat sisältöä henkilölle, joka on potentiaalinen asiakas esimerkiksi iän, sukupuolen tai hänen internetissä tekemiensä tietohakujensa perusteella. Näin voidaan tarjota vastaanottajalle juuri häntä kiinnostavaa sisältöä mainoksen muodossa. Kyseessä voi olla perinteinen mainos kuten asiakasrekisteriin perustuva sähköposti tai mainos Facebookissa, mutta se voi myös olla piilotettuna esimerkiksi blogitekstiin tai YouTube-videoon. Myös vertailusivustoihin kannattaa suhtautua kriittisesti, sillä nekin ovat kaupallista sisältöä. Esimerkiksi kaikki tuotemerkit eivät yleensä ole vertailussa mukana.
Oppilaat jaetaan 3-4 hengen ryhmiin tai vaihtoehtoisesti tehtävän voi tehdä myös yksin. Oppilaita pyydetään valitsemaan seuraavista aiheista mieleisin:
- Näin ostopäätöksiini yritettiin vaikuttaa.
- Kun tein vertailuja verkossa.
- Kohti unelmia (kuluttajan roolissa).
Tuotos voi olla video, blogikirjoitus, meemi, sarjakuva tai valokuvasarja kuvateksteineen ja valittua aihetta voidaan käsitellä vapaamuotoisesti. Aihetta voidaan perustella esimerkiksi omakohtaisen kokemuksen, kaverin kulutustarinan perusteella tai se voi olla vaihtoehtoisesti täysin keksitty.
-
Tehtävä 4: Mainonnan käsitteitä tutkimassa
Tavoite: Tehtävän avulla rohkaiset oppilaita ottamaan selvää mainonnan käsitteistä, kuten vertaismarkkinoinnista, sponsoroinnista tai piilomainonnasta.
OPS: YH S1, S4 / KO S3, ⌚ 20 minuuttia, 😊😊 paritehtävä📝 Tässä tehtävässä tutustutaan mainonnan eri käsitteisiin. Mainontaa voi kohdata monessa eri yhteydessä. Oppilaita pyydetään ottamaan pareittain selvää, mitä esimerkiksi seuraavat käsitteet tarkoittavat:
- advertoriaali
- vertaismarkkinointi
- sisältömarkkinointi
- bloggaus
- tuotesijoittelu
- sponsorointi
- piilomainonta
- tarjous
- alennusmyynti
- mainospelit ja
- bannerimainonta.
-
Tehtävä 5: Somebingo
Tavoite: Aktivoi ja innosta oppilaita bingo-tehtävän avulla. Tehtävä kaupallisen viestinnän tunnistamisesta sosiaalisessa mediassa tuo aiheen lähelle oppilaiden omaa arkea.
OPS: YH S1 ja S4, ⌚ 20 minuuttia, 😊😊😊 ryhmätehtävä📝 Kaikilla oppilailla on bingolauta, joissa on someen liittyviä väitteitä. Tehtävän aikana kävellään vapaassa tilassa ja oppilaat kysyvät bingolaudalla olevia väitteitä toisiltaan.
Väitteisiin vastataan kyllä tai ei. Kyllä-vastauksessa annetaan myös esimerkki mahdollisuuksien mukaan. Vastaukset kirjataan tähden muotoiseen ruudukkoon ja oppilas huutaa bingo, kun vaaka-, vino- tai pystyrivi on täynnä. Bingorivin vastaukset käydään läpi opettajan johdolla.
-
Tehtävä 6: Tutki mainosta ja etsi tietoa
Tavoite: Mainonta tutkimuskohteena. Kannusta oppilaita perehtymään mainontaan ja mainonnan kohderyhmiin mainosten tutkimisen ja keskustelun avulla.
OPS: YH S1, S4 / AI S1, S2, ⌚ 20 minuuttia, 😊😊 paritehtävä📝 Oppilaita pyydetään valitsemaan kuvitteellinen tuote tai palvelu (esimerkiksi vaate, kengät, elokuvalippu, juliste), jonka voi ostaa verkkokaupasta. Oppilaat etsivät pareittain verkosta mainoksia, jotka liittyvät tuotteeseen tai palveluun. Oppilaat keskustelevat seuraavista asioista:
- Miksi kiinnostuitte tuotteesta tai palvelusta?
- Mistä tunnistatte viestinnän mainonnaksi?
- Mikä mainoksessa herättää kiinnostuksen?
- Onko mainoksessa sanoja ja asioita, jotka ovat kiinnostavia tai vieraita? Pohtikaa mitä ne tarkoittavat?
- Mitä teknisiä tietoja löydätte, jotka koskevat itse tuotetta tai palvelua?
- Mitä ostosopimuksiin liittyviä asioita löydätte?
- Mitä hinnoittelusta kerrotaan?
- Onko samaa tuotetta mainostettu useassa mediassa – missä, millä hinnalla?
- Mitä toimitustavoista kerrotaan?
- Puuttuuko mainoksista jotain tietoa? Mitä?
- Perustelkaa, miksi ostaisitte juuri sen mainoksen mainostaman tuotteen?
📝 Pohtikaa ostoksen käyttöikää – kuinka kauan arvioitte tuotteen kestävän käytössä? Onko ostokselle olemassa vaihtoehtoja? Mitä eroja löydätte vaihtoehdoista? Vertailun jälkeen, pohtikaa, pitäytyisittekö valinnassanne vai muutitteko mieltänne. Oppilaita pyydetään miettimään millaisille kuluttajille ja kohderyhmille (esim. ikäryhmä, harrastukset, asuinpaikka) verkkokaupan mainonta on suunnattu. Mistä sen voi päätellä?
-
Tehtävä 7: Vaikuttajamarkkinointi
Tavoite: Oppilaat tutustuvat vaikuttajamarkkinointiin ja sosiaalisessa mediassa esiintyvään markkinointiin.
OPS: YH S1 ja S4, ⌚ 30 minuuttia, 😊😊 paritehtävä📝 a) Some ja mainokset
Oppilaita pyydetään tutustumaan erilaisiin somepostauksiin esimerkiksi vlogeissa, blogeissa ja eri somekanavilla, joita oppilaat seuraavat. Oppilaat keskustelevat seuraavista aiheista:
- Mitä tarkoitetaan vaikuttajamarkkinoinnilla?
- Mitä tarkoitetaan vertaismarkkinoinnilla?
- Millaista mainontaa somepostauksissa julkaistaan?
- Miten vaikuttajamarkkinoinnissa merkitään mainokset ja miksi mainoksista pitää ilmoittaa lukijalle?
- Miten somen mainokset eroavat toisistaan?
- Miten kuvailisit valitsemasi somekanavan, blogin tai vlogin kohderyhmää mainonnan perusteella?
- Miten erilaiset tuotteet päätyvät blogeihin ja niiden mainoksiin?
- Mikä tekee lehti-, some- tai tv-mainoksesta luotettavan?
- Missä tilanteessa käyttäisit somessa olevia mielipiteitä hankintasi tueksi?
- Miten bloggarit seuraavat sivuilla kävijöitä? Miten henkilötietoja kerätään?
- Jos huomaat, että vlogeissa tai blogeissa on julkaistu virheellistä tietoa tai väärinkäytöksiä, kenelle asiasta tulee ilmoittaa ja miten?
- Millainen vastuu sinulla on kirjoittaessasi blogeihin mielipiteitä?
- Miten otat ystäväsi huomioon, kun jaat itse kaupallista sisältöä?
📝 b) Somesta ostoksille
Oppilaita pyydetään miettimään seuraavia aiheita:
- Mistä tunnistat blogeissa olevan verkkomainonnan?
- Miksi blogeista on tullut verkkokaupan välineitä?
- Miksi yritykset tekevät yhteistyötä tai sponsoroivat bloggareita?
- Ketkä hyötyvät blogeissa olevista mainoksista tai tuotteiden esittelyistä?
📝 c) Tutkitaan mainontaa
Oppilaita pyydetään etsimään tietoa ja keskustelemaan yhdessä seuraavista aiheista:
- Mitä on piilomainonta? Missä piilomainontaa esiintyy?
- Mitä tarkoittaa tuotesijoittelu?
- Mitä tarkoitetaan puolueettomuudella mainonnassa?
- Mitä somevaikuttajia, bloggaajia, tubettajia ja vloggaajia seuraat? Miten heidän kanavillaan voi ilmetä mainontaa? Miten somevaikuttajat hyötyvät mainonnasta?
-
Tehtävä 8: Somea tutkimassa
Tavoite: Tehtävän avulla autat oppilaita pohtimaan mainonnan ja median vaikutusta heidän omassa elämässään.
OPS: YH S1, ⌚ 20 minuuttia, 😊😊 paritehtävä📝 Oppilaita pyydetään kokoamaan eri sosiaalisen median lähteistä mediasta tuttujen henkilöiden kuvia ja postauksia sekä vertailemaan niitä keskenään. Kuvista tehdään kollaasi. Arvioidaan tyylejä ja mietitään, millaisia asioita ja arvoja postausten takana on.
A. Mietitään tunnettujen ihmisten pukeutumista:
- Miten he pukeutuvat?
- Mistä he saavat esittelemänsä tuotteet ja palvelut?
- Miksi yritykset pyrkivät yhteistyöhön somessa suosittujen henkilöiden kanssa? Keskustellaan havainnoista lopuksi yhdessä.
B. Keskustellaan luokassa mainonnan ja median vaikutuksista nuorten elämään. Käytä hyödyksi seuraavia apukysymyksiä:
- Millaista valtaa mainokset käyttävät nuorten asenteiden, mielipiteiden ja minäkuvan muovaajina?
- Vaikuttavatko mainokset nuorten suhtautumiseen, kun kyseessä on ravitsemus, terveys, ulkonäkö, menestyminen jne.?
- Vaikuttavatko mainokset oppilaiden omaan käyttäytymiseen, ja jos vaikuttavat, niin miten? Pohditaan lopuksi mainonnan vaikutusta rahan käyttöön.
-