Jälkimarkkinoin tai päätän asiakassuhteen
Tehtävä 1: Kuluttajakaupan jälkimarkkinoinnin muodot
Yrityksellä on monenlaisia markkinointitapoja, jotka sitouttavat ja houkuttelevat asiakkaan takaisin kaupantekoon. Asiakkuuden perusteella pidetään yhteyttä eri tavoin sekä kerätään asiakaspalautetta.
📝 Pohdi:
- Milloin päädytään ostamaan sama tuote uudelleen, milloin tilausta jatketaan?
- Mitä on jälkimarkkinointi?
- Miten kuluttajiin vaikutetaan jälkimarkkinoinnin keinoin?
- Miksi jälkimarkkinoinnissa tulee huomioida hyvä tapa ja läpinäkyvyys kuluttajalle?
- Miten myyjänvastuun huomioiminen asiakkaan ostopolkua suunniteltaessa edesauttaa asiakasuskollisuutta ja vähentää jälkimarkkinoinnin tarvetta?
- Mikäli asiakkuus päättyy, mitä tietoja asiakkailta kerätään ja minkälaista jälkimarkkinointia kuluttajalle voidaan kohdistaa?
📝 Selvitä, millaisin keinoin ja välinein yritykset toteuttavat jälkimarkkinointia. Tee kuvakollaasi tai muistilista erilaisista kuluttajakaupan jälkimarkkinoinnin muodoista, joita yritykset käyttävät.
Tehtävä 2: Jälkimarkkinoinnin pelisäännöt
Epäonnistunut mainonta johtaa valituksiin. Kuluttaja voi reklamaatiossaan vedota markkinoinnissa annettuihin tietoihin, tietojen puutteisiin, virheisiin tai harhaan johtamiseen.
📝 Selvitä:
- Mitä tarkoittaa myyjän tiedonantovelvollisuus jälkimarkkinoinnissa?
- Mitä tarkoittaa, että markkinointi ei saa olla hyvän tavan vastaista jälkimarkkinoinnissa?
- Mitä tarkoittaa, että markkinoinnissa ja asiakassuhteessa ei saa käyttää sopimatonta menettelyä (esim. harhaanjohtaminen ja aggressiivinen menettely)?
- Miten huomioit markkinoinnissa, jos palvelun sisältö/hinta/ehdot muuttuvat seuraavalla sopimuskaudella?
Tehtävä 3: Onnistuminen punnitaan
Seuraavissa harjoituksissa oppilaat pohtivat ostopolun loppuvaihetta ja ostopolkua kokonaisuutena.
📝 Tarkastele myyjänvastuun toteutumista kokonaisuutena. Mitä olet oppinut myyjänvastuusta ja prosessista? Kertaa myyjänvastuupolku kokonaisuudessaan ja sen keskeisimmät asiat.
📝 Tee muistilista "Mitä on myyjänvastuu?", johon kokoat tärkeimmät asiat myyjänvastuupolulta. Alla muistilistan rakentamisen tueksi esimerkkejä avainsanoista polun varrelta:
- markkinoinnin mielikuva
- annetut lupaukset
- tuotteen virheettömyys vs. virheen mahdollinen hyvitys
- sopimuksen noudattaminen ja ehtojen ymmärrettävyys
- hinta ja laatu
- asiakaspalvelun toimivuus
- huolto
- vastuu jälkimarkkinoinnissa
📝 Miten erilaisten hyödykkeiden elinkaari päättyy? Pohdi myyjän roolia ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden näkökulmasta.
📝 Pohdi, miten myyjänvastuun huomioiminen asiakkaan ostopolkua suunniteltaessa edesauttaa asiakasuskollisuutta ja vähentää jälkimarkkinoinnin tarvetta.
Tehtävä 4: Uuden sopimuskauden kynnyksellä
📝 Kertaa eri sopimustyypit:
📝Pohdi, mitä asioita myyjän tulee huomioida palvelun sopimuskauden päättyessä ja uutta tarjottaessa. Miten myyjänä menettelet seuraavissa tilanteissa?
- Kuluttajan sopimuskausi päättyy
- Kuluttaja on ilmoittanut irtisanovansa sopimuksen
- Kuluttaja kertoo palvelun tulleen tarpeettomaksi
- Palvelun ehdot ja hinnat ovat muuttumassa
- Palvelun sisältö muuttuu oleellisesti seuraavalla tilauskaudella
- Tekniikka vanhentuu ja esimerkiksi päivitykset loppuvat tai muuttuvat maksullisiksi