Toimin yrityksessä
Tehtävä 1: Tunnetko myyjänvastuun?
Myyjänvastuulla tarkoitetaan sitä, että elinkeinonharjoittaja toimii kuluttajansuojalainsäädännön velvoitteiden mukaisesti. Kuluttajakaupassa myyjänvastuun toteuttaminen on maineen- ja riskienhallintaa. Yrityksen on menestyäkseen tarpeen hankkia yritykseensä riittävästi henkilöstöä, joka hallitsee kuluttajansuojan periaatteet ja soveltamiskäytännöt.
📝 Tutustu kuvioon myyjänvastuupolusta. Kuvion keskellä olet sinä yrityksessäsi tai työsi kautta. Laadi visualisoitu tai kirjallinen kuvaus omasta roolistasi kuluttajakaupan toteuttajana. Käytä pohdinnoissasi seuraavia teemoja ja omia kokemuksiasi:
- pakottava lainsäädäntö
- noudattamatta jättämisen seuraukset
- elinkeinonharjoittajan velvoitteet suhteessa kuluttajaan
- kuluttajaviranomaiset ja niiden tehtävät.
📝 ”Kuluttajat suosivat luotettavaa kauppakumppania eli yritystä, joka toimii lain edellyttämällä tavalla.” Pohdi miten ja miksi myyjänvastuun tunteminen kuuluu yrityksessä toimivan keskeiseen osaamiseen?Tehtävä 2: Omat tuotteet ja palvelut tutuiksi
Ajattele omaa työtäsi yrityksessä tai kuvittele olevasi yrityksen palveluksessa. Pohdi myyntiprosessia. Käytä apunasi myyjänvastuupolun kuvaa.
- Mitä myytte: tuotetta, palvelua vai näiden yhdistelmää?
- Missä myytte: verkossa, kivijalkakaupassa vai yhdistelmänä?
- Miten myynti etenee suunnittelusta eteenpäin: markkinointi, myynti, asiakassuhteen hoito, asiakassuhteen päättäminen ja jälkimarkkinointi?
Tehtävä 3: Miten yrityksen arvot ja asenteet liittyvät myyjänvastuuseen?
Markkinoilla pärjäävät yritykset, jotka hahmottavat roolinsa ja suunnittelevat toimintansa alusta alkaen myyjänvastuun tuntien ja tuntevat kuluttajansuojalainsäädännön velvoitteet. Vastuullisuus ja kestävyys markkinoinnissa ja yrityskuvan luomisessa ovat itsestäänselvyys. Ne näkyvät myös myyjänvastuun toteuttamisessa.
📝 Kuvittele, että sinulla on yritys. Vastaa kysymyksiin ottaen huomioon sosiaalinen, taloudellinen ja ekologinen kestävyys.
- Mitkä ovat yrityksen arvot? Nimeä kolme tärkeintä yritystoimintaa ohjaavaa arvoa.
- Miksi yritys on valinnut juuri nämä arvot?
- Miten arvot näkyvät yrityksen a) tuotteissa b) palveluissa c) asiakkaan kohtaamisissa, anna esimerkkejä?
📝 Pohdi, miten arvot vaikuttavat työntekijöiden asenteisiin myyjänvastuun kantamisessa ja hyvän asiakaspalvelun aikaansaamisessa.
Tehtävä 4: Pimeät käytännöt tutuksi
Verkkopalvelujen suunnittelussa hyödynnetään usein kuluttajille tyypillisiä ajatusvinoumia ja tuuppausta (nudging) kohti toivottua toimintaa, hyvässä tai pahassa.
📝 Tutustu esimerkkeihin pimeistä käytännöistä KKV Kampuksen kurssilla: Pimeät käytännöt tutuksi.
📝 Ota selvää ja pohdi:
- Mitä pimeät käytännöt tarkoittavat?
- Mitkä annetuista esimerkeistä olivat sinulle entuudestaan tuttuja?
- Mitä hyötyjä ja haittoja pimeisiin käytäntöihin liittyen keksit myyjän näkökulmasta?