📝 Mitä nopeammin ja sujuvammin ostoprosessi kulkee, sitä todennäköisempää on, että se saatetaan päätökseen. Ota selvää, mitä muita kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavia koukkuja valintaympäristössä voi olla.
Esimerkkejä käyttäytymismallien hyödyntämisestä
Helppo sitoutua, vaikea irtisanoa
Yrityksen nettisivulla on usein helpotettu ja nopeutettu palvelun hankkimista, mutta palvelun irtisanominen on hankalampaa eikä irtisanomistietoa löydä kovinkaan helposti. Sopimuksesta irrottautuminen ja palvelusta valittaminen on voitu tehdä hankalaksi, koska mitä enemmän esteitä, sitä suurempi mahdollisuus, että jätämme prosessin kesken.
Häivytetty maksaminen
Maksaminen eli rahasta luopuminen ei ole mukavaa, joten maksamisen kipua häivytetään maksutapahtumaa yksinkertaistamalla. Kun kuluttaja ei maksaessaan näe, miten luottosaldo kasvaa tai käteisvarat vähenevät, kuluttaja huomaa maksamisen vaikutuksen vasta myöhemmin. Sen sijaan hankitun tuotteen tyydytyksen saa heti. Kun mukana on vielä viestejä, jotka kehottavat kiirehtimään, niin kuluttajan impulsiivinen ja nopea ajattelu tekee päätöksen.
Huomion kiinnittäminen
Annetut tiedot eivät ole meille samanveroisia – se miten informaatio esitetään, on usein tärkeämpää kuin mitä tietoja annetaan. Huomion kiinnittää pääviesti, kuten lupaus ilmaisesta kokeilujaksosta. Kun pikkuprintissä kerrotaan, että sopimus jatkuukin kokeilujakson jälkeen maksullisena kestosopimuksena, tieto ei välttämättä olekaan yhtä merkittävä päätöstä tehdessämme.
On hyvä kun ei tarvitse tehdä mitään - vai onko?
Meille on luontaista pyrkiä pääsemään vähemmällä vaivalla, mikä on monesti ihan fiksua. Tämä toimintamallimme tunnetaan ja siksi sopimusehtoja muutettaessa yritykset usein kertovat ensimmäiseksi: sinun ei tarvitse tehdä mitään – ja siihen sitten lukeminen onkin helppo lopettaa. Ehtomuutosten vaikutus omaan tilanteeseemme ja se, kannattaisiko palvelua kilpailuttaa muutoksen johdosta, jää pohtimatta.
Yrityksillä on velvollisuuksia
Haitallisimmat päätöksentekoamme ja toimintaamme kiusaavista keinoista on kielletty, kuten esimerkiksi se, että puolestamme tehtäisiin oletusvalintoja laittamalla rasti valmiiksi ruutuun lisäpalveluiden ostamiseksi. Jotta reklamointia ei hankaloitettaisi kitkalla eli lisämaksuilla, yrityksillä pitää olla palvelun ostaneille asiakkaille lisämaksuton puhelinpalvelu.
☀️ Valinnainen soveltava tehtävä: Kuluttajan päätöksentekoa haittaaviin kuluttajakaupan pimeisiin käytäntöihin ja niiden haittoihin voit perehtyä
"Pimeät käytännöt tutuiksi" -kurssilla