Avsnittsöversikt

    • Att hantera en reklamation innebär inte enbart att ta emot kundrespons

      Hantering av reklamationer är en del av kundservicen inom konsumenthandeln och en viktig situation av kommunikation med kunden för företaget. Lagstiftningen förutsätter att inga olämpliga förfaranden används inom kundservicen. Känner du till skillnaden mellan ansvar för fel och garanti, kan du agera enligt säljaransvaret?

    • Bekanta dig med säljarens skyldigheter

       

       

      Titta på videon, där KKV:s jurist Satu Vehviläinen berättar för dig vilka skyldigheter säljaren har när en konsument reklamerar en felaktig vara.

       

                     

         

    • Säljarens ansvars för fel och utredning av det

       

       

      Besvara följande flervalsuppgift och fortsätt repetera det som berättas i videon om hur man gå vidare med en reklamation. Jämför det med reklamationsprocessen vid ditt eget företag. 

       

       

    • Testa om du lärde dig 

       

       

      Besvara följande flervalsuppgift och fortsätt repetera det som berättas i videon om hur man gå vidare med en reklamation. Jämför det med reklamationsprocessen vid ditt eget företag. 

       

       

    • Hanteringen av reklamationer är en smidig kundservice om säljaren är förtrogen med lagstiftningen

       

       

      Kolla om du känner till kraven i konsumentskyddslagen och kan agera enligt dem vid en reklamation.

       

       

      ✔️ Ger du i en felsituation i kundservicen information om konsumentens rättigheter och berättar hur ärendet utreds och hur ett eventuellt fel gottgörs?  

      ✔️ Ger du i fortsättningen konsumenten frihet att välja om en defekt vara ska repareras eller bytas ut? Beaktar du konsumentens rätt att kräva prisavdrag eller hävning av köpet redan efter ett resultatlöst rättelseförsök?  

      ✔️ Ser du till att avhjälpandet görs avgiftsfritt och att konsumenten får ersättning för till exempel reklamations- och leveranskostnader som orsakats av fel i varan?  

      ✔️ Ser du till att ett reklamationsärende sköts på ett för konsumenten effektivt sätt och så att konsumenten inte behöver kontakta företaget flera gånger i samma ärende?  

      Hur påverkar iakttagandet av bestämmelserna kvaliteten på din kundservice och kundernas förtroende för ditt företag? 

    •  

      Fint, du har nu avlagt kursen! Vi utvecklar KKV Kampus. Vi samlar in respons från användarna och vi är tacksamma om du hinner svara på vår responsenkät.