Hanteringen av reklamationer är en smidig kundservice om säljaren är förtrogen med lagstiftningen
Kolla om du känner till kraven i konsumentskyddslagen och kan agera enligt dem vid en reklamation.
✔️ Ger du i en felsituation i kundservicen information om konsumentens rättigheter och berättar hur ärendet utreds och hur ett eventuellt fel gottgörs?
✔️ Ger du i fortsättningen konsumenten frihet att välja om en defekt vara ska repareras eller bytas ut? Beaktar du konsumentens rätt att kräva prisavdrag eller hävning av köpet redan efter ett resultatlöst rättelseförsök?
✔️ Ser du till att avhjälpandet görs avgiftsfritt och att konsumenten får ersättning för till exempel reklamations- och leveranskostnader som orsakats av fel i varan?
✔️ Ser du till att ett reklamationsärende sköts på ett för konsumenten effektivt sätt och så att konsumenten inte behöver kontakta företaget flera gånger i samma ärende?
Hur påverkar iakttagandet av bestämmelserna kvaliteten på din kundservice och kundernas förtroende för ditt företag?