Mitä hankintayksikön tulisi ottaa huomioon ylläpitääkseen ja edistääkseen markkinoiden toimivuutta ja taloudellista kilpailua?
Hankintalain tavoitteiden mukaisesti hankinnat on pyrittävä toteuttamaan olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen. Tämä tarkoittaa hankintojen toteuttamista niin, että tarjouskilpailuissa saadaan aikaan todellista kilpailua, jolla optimaalinen hinta tai hinta-laatusuhde voidaan määrittää. Käytännössä tavoitteena on siis saada useita tarjouksia, joita hankintayksikkö voi vertailla ja valita niistä parhaan.
❗ Kilpailun edistäminen julkisissa hankinnoissa tähtää askeleen pidemmälle: tavoitteena on, että hankintamenettelyn seurauksena kilpailu markkinoilla säilyy ja parhaassa tapauksessa saadaan aikaan jopa entistä houkuttelevammat ja toimivammat markkinat.
Näin varmistetaan, että kilpailuolosuhteet ovat yhä olemassa, kun hyödykettä hankitaan seuraavan kerran. Ilo kerran saadusta halvasta hinnasta loppuu nimittäin lyhyeen, jos seuraavalla kilpailutuskierroksella markkinoilla toimiikin enää yksi tai muutama yritys. Jos tarjouspyyntöön voi vastata vain yksi yritys, pystyy se käytännössä asettamaan tarjoushinnan ja muut vertailtavat seikat haluamallaan tavalla melko varmana siitä, että tarjous tulee joka tapauksessa valituksi.
Markkinoiden toimivuuden ja kilpailullisuuden edistämisestä on hyötyä paitsi suoraan hankintayksikölle itselleen, myös laajemmin kuluttajille ja kansantaloudelle.
📝 Keskittyneillä markkinoilla voi piillä myös suurempi kartellien tai muiden kiellettyjen kilpailunrajoitusten riski. Kuvassa muutama esimerkki tästä. Liu'uttamalla kuvan päällä olevaa nuolta saat esimerkit esille kokonaisuudessaan.
Hankintayksikön on tärkeää tiedostaa asemansa
Ensimmäinen askel kilpailullisuuden edistämiseen on hankinnan markkinavaikutusten arviointi. Hankintayksikkö voi aloittaa arvioinnin itsetutkiskelulla, eli tiedostamalla mikä on sen oma rooli markkinatoimijana.
❗ Ostotoiminnan keskittämisellä on kiistatta etunsa, mutta mitä suuremmat hankintavolyymit hankintayksiköllä on, sitä merkittävämmät vaikutukset sen hankinnoilla on markkinoihin.
Etenkin isojen hankkijoiden ja yhteishankintayksiköiden kannattaa siis kiinnittää hankinnan markkinavaikutuksiin erityistä huomiota. Jos kilpailullisuuden edistäminen ja toimivat markkinat on asetettu hankintojen strategiseksi tavoitteeksi, osataan markkinavaikutusten huomioon ottamiselle varata systemaattisesti aikaa ja muita resursseja myös käytännön hankintaprosessissa.