Avsnittsöversikt

  •  

    I steget Jag gör affärer lär du dig om olika typer av avtal samt om grundprinciperna för avtalsvillkor och betalning.  

    • En affär mellan säljaren och köparen är alltid ett avtal som ingendera kan ändra hur som helst. Säljaren ska ge konsumenten all information som behövs för köpbeslutet. Detta kallas säljarens informationsskyldighet. Den börjar med marknadsföring, fortsätter till köpet och håller på under hela kundrelationen. Till säljarens kompetens hör kännedom om särdragen hos närköpshandel och näthandel samt telefon- och hemförsäljning samt om handelsavtal och de vanligaste betalningssätten.

       

      I diapresentationen nedan bekantar du dig med handelsprinciperna ur säljaransvarets perspektiv. Du ser dina framsteg och kan gå vidare med hjälp av den blå balken i nedre kanten av bilden.

       

    • Färdigheter som behövs vid köpet

      Säljaren ska känna till de olika avtalstyperna och veta vad vardera parten förbinder sig till när avtalet ingås. Avtal kan ingås som ett engångsavtal, som ett tidsbundet avtal eller som ett avtal som gäller tills vidare. När du som säljare ber konsumenten göra ett köp, hurdant avtal erbjuder du och vad avtalar man om i avtalet? 

       

      Bekanta dig med olika avtalstyper. Tryck på ✅-tecknen på bilden nedan för att få mer information.

       

       

    • Skillnaderna mellan avtalstyperna påverkar vad parterna förbinder sig till i köpet. Fyll i uppgiften nedan och öka dina kunskaper om olika avtalstyper.

    • Man kan betala på många sätt - Säljaren ska vara bekant med olika betalningssätt och betalningsmedel.

      Mångsidiga och säkra betalningssätt är en konkurrensfördel för företaget. Betalningen kan gälla till exempel köp i butik, nätbutik eller via telefonförsäljning. Betalning och fakturering är en central del av köpeavtalet mellan konsumenten och näringsidkaren.  

       

       

      Bekanta dig med olika betalningssätt med hjälp av följande vändkort.

       

       

    •  

      Fortsätt till följande steg "Jag upprätthåller kundrelationen".