Avsnittsöversikt

  •  

    I steget Jag marknadsför fördjupar du dig i vilka olika sätt det finns att göra marknadsföring samt vilka författningar som gäller marknadsföring. 

    • Bakom marknadsföringen ligger företagets affärsmässiga mål. Marknadsföring är åtgärder genom vilka ett företag strävar efter att främja försäljningen av sina produkter eller tjänster till andra företag, sammanslutningar eller konsumenter. Marknadsföring är också att öka kännedomen om varumärket. Marknadsföringen är viktig med tanke på företagets tillväxt och utveckling och om den genomförs på rätt sätt är den en av företagets viktigaste konkurrensfördelar.

       

      Diapresentationen nedan gör dig förtrogen med principerna för reglering av marknadsföring och vägleder dig i att genomföra marknadsföringen med yrkesskicklighet. Du ser dina framsteg och kan gå vidare med hjälp av den blå balken i nedre kanten av bilden.

       

    • Hur påverkar man konsumentens val?

      Konsumentens köpbeslut påverkas av känslor och snedvridningar i tänkandet som utnyttjas i marknadsföringsmetoderna.

      Begreppet kognitiv snedvridning syftar på människornas benägenhet att gestalta och betona sina observationer, tolkningar och information på ett sätt som kan leda till irrationell verksamhet.

      Snedvridningar vilseleder konsumentens beslutsfattande och påverkar till exempel hanteringen av ekonomin. Det är fråga om konsumentens begränsade rationalitet, och därför måste annonsören fundera över hur informationen om konsumentens beteende används på ett ansvarsfullt sätt.

       

      Bekanta dig med kognitiva snedvridningar med hjälp av följande vändkort.

       

    • Känner du till de aktörer som övervakar och styr reklam?

      Det övervakas att marknadsföringen följer lagen och god sed. Genomförandet av marknadsföringen styrs av olika aktörers beslut och lösningar. Genom att bli förtrogen med den information som aktörerna erbjuder säkerställer du att företagets marknadsföring iakttar bestämmelserna och följer god sed. 

       

       

      Bekanta dig härnäst med aktörerna som styr och övervakar marknadsföringen och deras uppgifter.

       

       

    •  

      Till näst repeterar vi ännu grundbegreppen inom marknadsföring. Varför är det viktigt för säljaren att känna till begrepp för att förstå ansvaret? När du gör korsordet, fundera på varje begrepp som ska hittas ur både säljarens och köparens synvinkel. Tilläggsuppgift (inte tillgänglig)