Läs texten om mörka mönster nedan. Texten har tidigare publicerats i Kulma-bloggen hösten 2022.
Mörka mönster – tillåten styrning eller förbjuden manipulation?
Du har shoppat i en webbutik och kommit till slutfasen av beställningen av varukorgen. Då har en separat serviceavgift överraskande lagts till slutsumman för dina inköp. Du försöker säga upp beställningen av en strömningstjänst på företagets webbplats, men trots att du noggrant bläddrar genom sidorna lyckas du inte hitta något ställe där du kan säga upp den. I brådskan köper du en produkt under tidspress, eftersom du fick ett meddelande i en webbutik om att ”Skynda dig! Bara en kvar!”. Låter det bekant?
Konsumenterna är så vana vid de olika knep som används på webbplatser och i appar för att försöka påverka deras val att de ofta betraktar dem som ett nödvändigt ont. Vid planeringen av användargränssnitt verkar användningen av dylika designlösningar som styr användaren vara en nästan etablerad metod oberoende av företagets bransch eller målgrupp. Många vet inte ens att användningen av sådana designlösningar, så kallade mörka mönster, kan vara lagstridig trots att det är vanligt.
Man bör känna till mörka mönster
Mörka mönster (dark patterns) är vilken metod som helst som används för att designa en webbplats, en programvara, en mobilapp eller ett annat användargränssnitt för att få användaren att göra något som han eller hon ursprungligen inte hade för avsikt att göra. Det handlar alltså om en designlösning som manipulerar användaren eller är vilseledande och som påverkar användarens val till exempel på en webbplats. Syftet med mörka mönster är att påverka konsumenternas val genom att utnyttja distorsioner i människors informationshantering och mänskliga sårbarheter i beslutsfattandet. De syftar till att styra konsumenterna till beslut som är fördelaktiga för företaget och som ofta är ofördelaktiga för konsumenterna själva.
Mörka mönster definieras inte i lagen, utan benämningen härstammar från forskning i ämnet. Det har alltid funnits förfaranden som manipulerar konsumenter inom handeln, men i takt med att tekniken utvecklats har de blivit allt synligare och tagit nya former. Det finns många typer av mörka mönster. Huruvida mörka mönster är tillåtna eller inte enligt konsumentskyddslagstiftningen varierar. Vissa mörka mönster är alltid tydligt lagstridiga. Bedömningen av lagligheten i vissa mörka mönster kräver dock en helhetsbedömning från fall till fall.
Skribent,
Mira Mutru, specialsakkunnig, Konkurrens- och konsumentverket