Jos markkinoinnissa kuvataan tuotteen hajoavuutta tietyissä olosuhteissa, tilanteen kuuluu olla realistinen markkinoinnin kohderyhmälle. Jos hajoaminen edellyttää erityisiä olosuhteita, niistä pitää kertoa. Hajoamistulokset eivät saa olla luonnolle haitallisia. Esimerkiksi kaatopaikalle joutuvat jätteet eivät juuri hajoa. Markkinoinnissa tulee täsmentää myös, hajoaako tuote valon vai esimerkiksi mikrobien vaikutuksesta.
Jos tuotteen voi myydä ilman pakkausta, kannattaa miettiä, onko pakkauksen hajoavuudesta todellista etua ympäristölle.
Kompostoitava-sanan tai muiden, erilaisiin jätteiden käsittelytapoihin liittyvien sanojen käyttämiseen vaaditaan samojen edellytysten täyttymistä kuin (bio)hajoava-sanallekin. Markkinoinnissa tulee kertoa selkeästi, jos tuotteen kompostoiminen tai polttaminen vaativat erityisiä olosuhteita (esim. pakkauksen pesemistä), tai vaikkapa tietyn lisäaineen käyttöä. Jätteiden käsittelytapa ei ole merkityksellinen, jos olennainen osa kohderyhmää ei sitä pysty käyttämään.
|