Läs texten om
mörka mönster nedan. Texten har tidigare publicerats i Kulma-bloggen hösten
2022.
Mörka mönster –
tillåten styrning eller förbjuden manipulation?
Du har shoppat i
en webbutik och kommit till slutfasen av beställningen av varukorgen. Då har en
separat serviceavgift överraskande lagts till slutsumman för dina inköp. Du
försöker säga upp beställningen av en strömningstjänst på företagets webbplats,
men trots att du noggrant bläddrar genom sidorna lyckas du inte hitta något
ställe där du kan säga upp den. I brådskan köper du en produkt under tidspress,
eftersom du fick ett meddelande i en webbutik om att ”Skynda dig! Bara en
kvar!”. Låter det bekant?
Konsumenterna är
så vana vid de olika knep som används på webbplatser och i appar för att
försöka påverka deras val att de ofta betraktar dem som ett nödvändigt ont. Vid
planeringen av användargränssnitt verkar användningen av dylika designlösningar
som styr användaren vara en nästan etablerad metod oberoende av företagets
bransch eller målgrupp. Många vet inte ens att användningen av sådana
designlösningar, så kallade mörka mönster, kan vara lagstridig trots att det är
vanligt.
Man bör känna
till mörka mönster
Mörka mönster
(dark patterns) är vilken metod som helst som används för att designa en
webbplats, en programvara, en mobilapp eller ett annat användargränssnitt för
att få användaren att göra något som han eller hon ursprungligen inte hade för
avsikt att göra. Det handlar alltså om en designlösning som manipulerar
användaren eller är vilseledande och som påverkar användarens val till exempel
på en webbplats. Syftet med mörka mönster är att påverka konsumenternas val
genom att utnyttja distorsioner i människors informationshantering och
mänskliga sårbarheter i beslutsfattandet. De syftar till att styra
konsumenterna till beslut som är fördelaktiga för företaget och som ofta är ofördelaktiga
för konsumenterna själva.
Mörka mönster
definieras inte i lagen, utan benämningen härstammar från forskning i ämnet.
Det har alltid funnits förfaranden som manipulerar konsumenter inom handeln,
men i takt med att tekniken utvecklats har de blivit allt synligare och tagit
nya former. Det finns många typer av mörka mönster. Huruvida mörka mönster är
tillåtna eller inte enligt konsumentskyddslagstiftningen varierar. Vissa mörka
mönster är alltid tydligt lagstridiga. Bedömningen av lagligheten i vissa mörka
mönster kräver dock en helhetsbedömning från fall till fall.
Skribent, Mira
Mutru, specialsakkunnig, Konkurrens- och konsumentverket