Steg 5: Jag eftermarknadsför eller avslutar kundrelationen
Uppgift 1: Former för eftermarknadsföring vid konsumenthandel
Företaget har många olika marknadsföringssätt som engagerar och lockar kunden tillbaka till handeln. På basis av klientrelationen håller man kontakt på olika sätt och samlar in kundrespons.
📝 Fundera:
När bestämmer man sig för att köpa samma produkt på nytt, när förlänger man en beställning?
Vad är eftermarknadsföring?
Hur påverkar man konsumenterna med hjälp av eftermarknadsföring?
Varför ska man följa god sed och vara transparent mot konsumenterna i eftermarknadsföringen?
Hur främjar beaktandet av säljaransvaret vid planeringen av kundens köpstig kundlojalitet och minskar behovet av eftermarknadsföring?
Om kundrelationen upphör, vilka uppgifter samlas in från kunderna och hurdan eftermarknadsföring kan riktas till konsumenten?
📝 Ta reda på med vilka metoder och medel företagen genomför eftermarknadsföring. Gör ett bildkollage eller en minneslista över olika former av eftermarknadsföring som företagen använder inom konsumenthandeln.
Uppgift 2: Spelregler för eftermarknadsföring
Misslyckad reklam leder till klagomål. Konsumenten kan i sin reklamation åberopa information som lämnats i marknadsföringen, även bristfällig, felaktig eller vilseledande information.
📝 Utred:
Vad innebär säljarens informationsskyldighet vid eftermarknadsföring?
Vad betyder det att marknadsföring inte får strida mot god sed vid eftermarknadsföring?
Vad innebär det att man inte får använda otillbörligt förfarande i marknadsföring och kundrelationer (t.ex. vilseledande och aggressivt förfarande)?
Hur beaktar du i marknadsföringen om tjänstens innehåll/pris/villkor ändras under följande avtalsperiod?
Uppgift 3: Överväg framgången
I följande övningar funderar eleverna på köpstigens slutskede och köpstigen som helhet.
📝 Granska förverkligandet av säljaransvaret som en helhet. Vad har du lärt dig om säljaransvaret och processen? Repetera säljaransvarsstigen i sin helhet och dess viktigaste frågor.
📝 Gör en minneslista "Vad är säljaransvar?", där du samlar de viktigaste sakerna från säljaransvarsstigen. Nedan finns exempel på nyckelord från stigen som stöd för författandet av minneslistan:
marknadsföringens bild
givna löften
produktens felfrihet vs. eventuell gottgörelse för fel
efterlevnad av avtalet och villkorens begriplighet
pris och kvalitet
kundservicens funktionalitet
underhåll
ansvar vid eftermarknadsföring
📝 Hur slutar olika nyttigheters livscykel? Fundera på säljarens roll med tanke på ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
📝 Fundera på hur beaktandet av säljaransvaret vid planeringen av kundens köpstig främjar kundlojaliteten och minskar behovet av eftermarknadsföring.