The section 4. Käytän, kulutan ja reagoin is not currently available.
Välkommen att fortsätta studierna i konsumentskydd!
Fortsättningskursen i konsumentskydd passar dig som vill lära dig att fungera på marknaden. Du lär dig bäst om du har studerat grundkursen Köparens steg innan den här kursen inleds.
Efter denna fortsättningskurs och 📝övningarna som ingår i kursen kan du granska din egen köpstig. Du känner till de olika skedena i köpprocessen och vet hur det lönar sig att agera i olika skeden. Du förstår också köpstigen som helhet och hur dina val påverkar dina rättigheter som konsument. Glädje i lärandet!
Begreppet konsument behövs för att
definiera rättigheter och ansvar för en individ som agerar i vardagen.
Konsumentens rättigheter kan gestaltas och användas endast om man känner till
begreppet konsument.
I konsumentskyddslagen betraktas konsument
som en fysisk person som skaffar en konsumtionsnyttighet huvudsakligen för
annat ändamål än den näringsverksamhet som hen idkar. Med fysisk person avses
en person som bedriver företagsverksamhet under eget namn eller med registrerad
firma.
Konsumentfärdigheter behövs när man gör
affärer, dvs. ingår avtal med ett företag. Begreppet kan också användas för att
definiera konsumentens rättigheter och ansvar.
📝Presentationen nedan styr dig till att studera
konsumentens verksamhetsmiljö och observera hur du som konsument agerar i olika
situationer. Du ser dina framsteg och kan gå vidare med hjälp av den blå balken
i nedre kanten av bilden.
Hemmet är en konsumtionsmiljö
Hemmet och tjänsterna i anslutning till det
har blivit mångsidigare och en stor del av det sociala umgänget i hemmen är
kopplat till digitala apparater och data som samlas i dem. När intelligens och
kunskap används för att underlätta livet i hemmet förändras den traditionella
uppfattningen om rum, tid och plats.
📝Läs artikeln nedan och fundera på vilka
situationer i hemmet som är förknippade med konsumtion via nätet.
Konsumtion i anslutning till hemmets många
funktioner och som kräver kompetens
I smarta hem har också handel i nätbutiker
ökat, så utöver traditionell medie- och reklamläskunnighet måste konsumenten
lära sig att läsa tjänstedesign i ärendesituationen. Detta styr konsumentens
beslutsfattande och kan binda till långa eller annars ofördelaktiga avtal, där
data eller pengar ofta fungerar som vederlag utan att konsumenten märker det.
Med hjälp av data och artificiell intelligens kan man rikta produkter eller
tjänster som intresserar oss och motsvarar våra behov.
📝Bekanta dig med bilden av smarta hem nedan
och fundera på funktionerna och konsumtionen i hemmet. Klicka på symbolen ℹ och bekanta dig
med myndigheter och aktörer som erbjuder information om beslutsfattande och
problemsituationer i anslutning till hemmets funktioner.
📝Testa hurdan konsument du är före du går vidare till nästa steg, hurdan konsument du är.