Käyttöä ja taloudenpitoa
Kaupanteon jälkeen kuluttaja käyttää tuotteita käyttöohjeiden ja annettujen tietojen mukaisesti ja huolehtii maksuistaan. Kuluttajan taitoihin kuuluu myös sopimusten hallinnointi ja irtisanominen sekä palveluhävikin hillitseminen.
Myyjän tulee antaa myyntitilanteessa
tuotteelle käyttö-, huolto- ja hoito-ohjeet, jotka ovat tarpeen tuotteen
normaalissa käytössä. Myyjä on vastuussa käyttöohjeiden antamisesta tuotteen
luovutuksen yhteydessä. Jos käyttöohje puuttuu tai se on puutteellinen,
tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe ja tuotteen myyjällä on vastuu
tilanteen korjaamisesta.
Myyjän on sovittava kuluttajan kanssa
on selkeästi käytettävästä laskutustavasta ja kuluttajan
vaihtoehdoista laskun maksamisessa.
📝Alla oleva diaesitys ohjaa sinua opiskelemaan ja pohtimaan kaupantekotilanteen jälkeen tarvittavia taitoja ja osaamista. Näet edistymisesi ja pääset siirtymään eteenpäin dian alareunassa olevan sinisen palkin avulla.
Virhetilanteissa toimiminen
Tavaran tai palvelun virhe voi olla muutakin kuin reikä upouudessa paidassa tai väärin asennettu parketti. Verkkokaupan ongelmat, liittymät ja sisältöpalvelut voivat myös sisältää virheitä. Kuluttaja voi valittaa virheestä eli reklamoida, jos tuote tai
palvelu ei vastaa sovittua ja siitä annettuja tietoja, jos se ei esimerkiksi ole sopiva käyttötarkoitukseensa, tai jos siitä puuttuvat käyttöohjeet.
Asiakas voi myös antaa yritykselle palautetta, jos tuote ei miellytä tai käyttäjäkokemus ei tyydytä. Silloin ei kuitenkaan ole kysymys virheestä valittamisesta.